طراحی سایت
جمعه 31 شهريور 1396.
-
الجمعة 2 محرم 1439.
-
Sep 22 2017.
-

امید کردستانی

بستن


 

سال تولد: ۱۹۶۳‏
محل تولد: تهران
ملیت: ایرانی
شغل: مشاور ارشد گوگل، مدیر غیراجرائی شرکت مخابراتی وودافون

 

امید کردستانی از ایرانیانی است که در دنیا افتخار آفرین بوده و در میان جوامع غربی نامآور شده اند. وی را بعنوان فردی میشناسند که در عصر حاضر سبب رشد و توسعه فناوری در سطح دنیا شده است.

امید کردستانی همیشه از خودنمایی در رسانهها خودداری کرده و در پسپرده امپراطوری گوگل بوده است. او در شهر تهران به دنیا آمد و در همین شهر به مدرسه رفت. امید کردستانی که در تهران به یک مدرسه کاتولیک ایتالیایی میرفت در سن چهارده سالگی، پس از مرگ پدرش به علت سرطان به کالیفرنیا رفت .

او مدرک کارشناسی مهندسی برق خود را در سال ۱۹۸۴ از دانشگاه ایالتی سنخوزه گرفته است. وی همچنین در سال ۱۹۹۱ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشتهی "مدیریت بازرگانی" MBA از دانشگاه استنفورد گرفت. امید متولد و بزرگ شده تهران است و زبان مادری فارسی دارد.

او دارای سابقهای بیش از ۱۲ سال در زمینه فناوری سطح بالا در شرکت های پیشروی اینترنتی مانند NetScape است. او همچنین نایبرئیس بخش توسعهی کسب و کار و فروش در این شرکت بود و توانست بازده مالی وبگاه NetScape را در عرض ۱۸ ماه از ۸۸ میلیون دلار در سال به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار در سال برساند.

او کارش را در NetScape در بخش فروشOEM  آغاز کرد و در طی دورهی چهار ساله که در آن شرکت حضور داشت، مسئولیت برقراری ارتباطات تجاری با شرکتهایی چون ای بِی، سیتی بانک، آمریکن آنلاین، آمازون، تراولاسیتی، اینتل و اکسایت را برعهده گرفته بود.کردستانی پیش از آغاز کار در NetScape در بخشهایی چون بازاریابی، مدیریت محصول و توسعهی کسب و کار در شرکت هایی چون DO3، Go و هیولت پاکارد فعالیت میکرده است.

امید کردستانی به همراه سالار کمانگر، ترانه رضوی، رضا بهفروز، مایک جزایری، شیرین اسکوئی، شمیم صمدی و مریم کاموریکی از هشت مدیر بلندپایه ایرانیتبار شرکت گوگل است. امید کردستانی در ۸ مه ۲۰۰۶ در مجله تایم به عنوان یکی از صد نفری که دنیای ما را شکل دادهاند نام گرفته است.

هفتهنامه تایم در سال ۲۰۰۴ از قول لورا لاک (نویسنده این مجله) نوشت: تلاشهای مهندس کردستانی، بزرگترین سایت جستجوگر دنیا را به داغترین بازار تبلیغاتی شبکهای تبدیل کرده که فقط در ظرف ۱۸ ماه توانسته است از بیش از ۱۰۰ هزار آگهیکننده تبلیغاتی سبقت بگیرد. طبق محاسبات تحلیلگران، مالیات بر درآمد حاصل از این آگهیهای تبلیغاتی، یک میلیارد دلار سود مالی نصیب گوگل کرده است. گفتنی است امید کردستانی فوقلیسانس MBA(مدیریت اجرایی تجاری) دارد و از مغزهای ارشد گوگل بهشمار میآید.

وقتی به گوگل آمد دوازدهمین کارمند گوگل شد. مایک هومر (صاحبکار سابقش در NetScape) میگوید که کار و آموزش سخت درNetScape به موفقیت کردستانی در گوگل کمک بسیار کرد. وقتی در NetScapeبود توانست تنها در عرض ۱۸ ماه فروش فصلی (سه ماهه) این کمپانی را از ۲۰ میلیون به ۵۵ میلیون دلار برساند.

امید کردستانی، در بهار سال ۱۹۹۹ از کمپانی NetScapeبه پرسنل ۱۱ نفره کارمندان گوگل پیوست و مدیر ارشد بازاریابی و توسعه بینالمللی گوگل شد. وی در حال حاضر در زمینه ارایه خدمات جهانی خرید و فروش کالا، سود فراوانی را نصیب بخش خصوصی این سایت اینترنتی کرده است.

مصاحبه شغلی کردستانی در گوگل برای تصدی شغل مدیر فروش و توسعه، حول یک میز پینگپنگ در یک اتاق کنفرانس و توسط سرگی برین (یکی از دو بنیانگذار گوگل) انجام شد، ابتدا سرگی سوالاتی از او پرسیده است و سپس با اعتراف به عجز و ناتوانی در انجام مصاحبه با یک آدم حرفهای (که منظور امید کردستانی است)، تمامی پرسنل ۱۱ نفرهاش را که همگی مهندس بودند به میز فراخواند و آنها تا پنج ساعت وی را سوالپیچ کردند و در پایان، کردستانی همگی را به صرف شام در رستورانی دعوت کرد و در آنجا بود که استخدام شد .

امید کردستانی درباره نخستین ملاقاتش با لری بیچ و  سرگی برین (بنیانگذاران گوگل) میگوید: احساس کردم که این دو نفر اعتمادبنفس، اراده بالا و ایدههای بلندپروازانه بسیاری دارند و حتی اگر بجای اینترنت، میخواستند لحاف فروشی هم راهبیندازند، موفق میشدند. به همین خاطر بود که به آنها ملحق شدم.

امید کردستانی توانست فروش شرکت گوگل را از صفر به 3 میلیارد دلار  برساند. گوگلیها 99 درصد درآمد امروز خود را مدیون ابتکار امید کردستانی هستند. کردستانی با استفاده از مهمترین دارایی گوگل یعنی ترافیک بالا، از آگهیهای تکی و کوچک استفاده کرد و با اینکار، گوگل میلیونها دلار درآمد کسب کرد .

وی قیمت تبلیغات آنلا‌ین در گوگل را قانونمند کرد. بر طبق این طرح، زمانیکه کاربر واژه‌ای را برای جستجو وارد می‌کند، اسپانسرهای مرتبط در صفحه به نمایش در می‌آینداین سرویس تبلیغاتی و بازاریابی گوگل در واقع سیستم نمایش آگهیهای بازرگانی و یا آگهیهای تبلیغاتی وب سایتها در سایت گوگل میباشد. در این سیستم، روش کار بر اساس تعریف کردن تعدادی عبارت کلیدی برای هر آگهی است. بدین ترتیب مبلغی در حساب آگهی شارژ میشود تا به ازای تعداد کلیک روی آگهی، از میزان شارژ حساب کاسته شود. هر زمان که کلمات کلیدیتر و یا رقابت سختتر باشد، هزینه کلیک بالاتر خواهد رفت.

امید کردستانی تئوری حراج و تمرکز بر نیازهای مشخص هر صاحب آگهی (از مثلا یک لولهکش ساده تا بزرگترین آگهیدهندگان بینالمللی) را به گوگل تزریق کرد به طوریکه اگر سرگی برین و لری پیج را بنیانگذاران گوگل بدانیم، باید امید کردستانی را بنیانگذار مالی و بیزینسی گوگل به حساب بیاوریم.

امید کردستانی در سال 2006 از دید مجله تایم به عنوان یکی از افرادی برگزیده شد که تاثیر مهمی در دنیا داشتهاند. وی هماکنون با 9/1 میلیارد دلار ثروت خالص یکی از ثروتمندهای جهان است. مجله فوربس او را بعنوان دومین ایرانی ثروتمند در جهان معرفی کرد.او همچنین یکی از ثروتمندترین ساکنین کالیفرنیای شمالی است.

امید کردستانی همیشه می‌گوید: خوش‌بینی و امیدواری به آینده، که از خصلتهای ایرانیان است، نقش موثری در موفقیت شغلیاش داشته است.

کردستانی را در گوگل بخاطر طرز لباس پوشیدن رسمی و داشتن خصوصیات اخلاقی گرم و ظاهری مرتب و برخورد خوب با همکاران و رئیس‌هایش میشناسند. او نیمی از ساعات کارش را در مسافرت و گردش خارج از محل کار است .

کردستانی در گوگل بعنوان یک دیپلمات هم مطرح است! در فضای استرسآلود و شتابنده چنین شرکتی که تقریبا هر روزه در اتاق مدیران ارشد جر و بحثهای شدیدی در میگیرد، وی همیشه میانجی و قاضی است. برای امثال گوگل، وجود چنین خصلتهایی در یک کارمند، در لحظات بحرانی بسیار ارزشمند و حساس است.

 شعار همیشگی کردستانی، "ایجاد رابطه، اعتمادسازی، انجام وعده و قولها و نهایتا پولدارتر کردن سهامداران و شرکا" میباشد. 

شما اینجا هستید: خانه ایده از کارآفرینان امید کردستانی