طراحی سایت
يكشنبه 6 خرداد 1397.
-
الأحد 13 رمضان 1439.
-
May 27 2018.
-

استراتژی چیست ؟ از نگاه مایکل پروتر

بستن


استراتژی چیست ؟ مایکل پورتر پدر استراتژیک نوین.

استراتژي هاي عمومي مايکل پورتر؛ Generic Strategies

از ديدگاه پورتر استراتژي ها اين امکان را به سازمان مي دهند که از سه مبناي متفاوت از مزيت هاي رقابتي بهره گيرد. آن ها عبارتند از : رهبري هزينه، استراتژي تمايز و استراتژي تمرکز. اين سه مبنا استراتژي‌هاي ژنريک يا عمومي نام دارند. در استراتژي رهبري هزينه شرکت اقدام به توليد و عرضه محصولات استاندارد مي کند که بهاي تمام شده هر واحد براي مشتري (کسي که نسبت به قيمت حساسيت دارد) کاهش مي يابد. منظور از استراتژي تمايز اين است که محصولات يا خدماتي ارائه شوند که در صنعت مورد نظر به عنوان محصول يا خدمتي منحصر بفرد تلقي گردند و به مشترياني عرضه شوند که به قيمت حساسيت چنداني نشان نمي‌دهند. مراد از استراتژي تمرکز توجه بر محصولات و خدمات خاص اين است که نيازهاي گروه هاي کوچکي از مصرف کنندگان تأمين شود.

پنج نيروي رقابتي پورتر؛ Competitive forces

به جز استراتژهاي عمومي پورتر، مدل پنج نيروي رقابتي که توسط وي مطرح شده يکي از مباحث بنيادين و کاربردي مديريت استراتژيک است. نيروهاي رقابتي پورتر به پنج نيروي رقابتي يا Competitive forces شناخته مي‌شوند. با استفاده از اين پنج نيروي رقابتي مي توان به تحليل وضعيت صنعت پرداخت و ميزان جذابيت يک صنعت را تحليل نمود. اين پنج نيرو عبارتند از:

وضعيت رقابت بين رقباي فعلي، خطر ورود رقباي بالقوه (تهديد تازه واردان)، قدرت چانه زني عرضه کنندگان، قدرت چانه زني خريداران و تهديد ورود محصولات جايگزين

 

 آشنایی با مایکل پورتر

 

شما اینجا هستید: خانه کتابخانه الکترونیک مدیریت سیستم و استراتژی استراتژی چیست ؟ از نگاه مایکل پروتر