طراحی سایت
يكشنبه 6 خرداد 1397.
-
الأحد 13 رمضان 1439.
-
May 27 2018.
-

نگرش فرآیندی و اهداف کیفیت ، نیاز سازمان ها در عصر فرا مدرن

بستن


 

امیرحسین هاشمیان

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

چکیده :

امروزه توسعه فرآیندهای کسب و کار و به موازات آن مطرح شدن مفاهیمی همچون کارایی و اثربخشی فرآیندها ، ارزیابی عملکرد فرآیندهای سازمان را به دغدغه اصلی مدیران مبدل ساخته است. بگونه ای که ارزیابی کمی از چگونگی فعالیت فرآیندها و تحلیل نتایجبدستآمده درحالحاضر بعنوان یک فرآیندمستقل در سازمانها مبدل شدهاست. همچنین با در نظر گرفتن این نکته که در محیط آشوبناک و به شدت متغییر کنونی ، گردآوری و تحلیل هوشمند اطلاعات (نظارت هدفمند بر محیط رقابتی کسب و کار) و انجام واکنش مناسب در مقابل تغییرات بازار امری حیاتی است ، به این نتیجه خواهیم رسید که نفوذ به لایه های زیرین سازمان و پایش فرآیندها می تواند به یافتن پاسخ درست به نیازهای ژرف و تامین نشده مشتریان کمک شایانی نماید. 

در چنین شرایطی وجود ابزار و مکانیسم های کارآمد بر مبنای داده های کمی قابل اندازه گیری در پایش و اندازه گیری فرآیندهای سازمان مقوله ای اجتناب ناپذیر می باشد. در اینجا "تصمیم گیری بر پایه موضوع" بعنوان یکی از اصول سیستم مدیریت کیفیت مورد نظر است. اگر اندازه گیری نباشد ، امکان کنترل نیست و درصورت عدم امکان کنترل،  مدیریت اثربخش  دور از دسترس  خواهدبود ]1[.اما متاسفانه اين واقعيتتلخ همچنان بهچشم ميخورد كه عمدهكاربران استاندارد هنوز نتوانستهاند"اهدافكيفيتي" را  با  لحاظ كردن كليه ابعاد و جوانب و بطور منطقي در کسب و کارهای خود تعريف نمايند.

با درنظر گرفتن موارد ذکر شده ، در این مقاله تلاش کردهایم گامی هر چند کوچک در جهت رفع ابهامهای موجود برداریم. لذا  ابتدا مفهوم فرآیند و نگرش فرآیندی را بیان می کنیم و سپس به مقوله شناسایی فرآیندها و ارتباط آن با شاخصها و اهداف کیفیت خواهیم پرداخت. درادامه ، بهكمك مثالهاي كاربردي در کسب و کار به نکته هایی مهم اشاره خواهیم کرد كه مي بايست در هنگام تعيين اهداف كيفيتي مدنظر قرار گيرند. همچنین ارایه مدلی برای تدوین اهداف و خط مشی سازمان و بهره گیری از یک چارچوب مشخص برای عملیاتی کردن اهداف و خط مشی تدوین شده همراه با فرم هایی متناسب با موضوع ، از مزیت های این مقاله محسوب میگردد. مطالعه دقيق اين مقاله به كليه كساني كه در جستجوي راههاي بهينهسازي عملكرد سازمان خود هستند، توصيه ميشود.  

 

دریافت فایل مطلب (PDF ، 624 KB)

 

 

 

شما اینجا هستید: خانه کتابخانه الکترونیک مدیریت سیستم و استراتژی نگرش فرآیندی و اهداف کیفیت ، نیاز سازمان ها در عصر فرا مدرن