طراحی سایت
چهارشنبه 25 مهر 1397.
-
الأربعاء 7 صفر 1440.
-
Oct 17 2018.
-

پارادایم برنده برنده

بستن


 

وقتی از ما پرسیده می شود که از (کیفیت) زندگیمان رضایت داریم یا نه ، معمولا نمی توانیم دقیقا نظر خود را اعلام کنیم . دلیل این مسئله شاید به نسبی بودن  مفهوم کیفیت مرتبط باشد . آنچه در این سخن اول بدنبال تبیین آن هستیم اینست که چه کیفیتی از زندگی ، خانه و کار می تواند موجب رضایت ما و بالطبع آن موفقیت در هر سه بعد گردد .

مطمئنا هیچ انسان عاقلی نیست که بخواهد بازنده بودن را تجربه نماید . تا چند دهه قبل همه می خواستند برنده باشند . آنهم به هر قیمتی . کارگر و کارفرما ، تامین کننده و کارفرما و ...  . همه تلاش داشتند برنده باشند . تلاشهایی  در جهت مخالف که آرزوی برنده شدن را به دل هر دو طرف می گذاشت . در اینحالت برنده ای باقی نمی ماند . بازنده - بازنده ! نتیجه پارادایم برنده - بازنده بود . در این شرایط کم کم این تفکر پیش آمد که چرا هر دو برنده نباشیم ؟ و این سرآغاز تحولی عظیم بود .

نمی دانم این را کجا شنیده بودم که آنچه را برای خود نمی پسندی (می پسندی) ، برای دیگران هم نپسند (بپسند) !!! . این مفاهیم را همواره در سخنان بزرگانمان داشته ایم . اما از آن غافل بوده و هستیم و نگرانم که همچنان غافل باقی بمانیم .

آرزوها (رفاه، خوشبختی و ...) درخلا  بوجود نمیآیند . اگر  شما  بیلگیتس هم باشید و در همسایگی شما بیچاره ای زندگی کند ، آیا می توانید احساس خوشبختی را درک نمایید ؟ بعید می دانم . شاید دلیل آن اینست که رفاه باید عمومی باشد و الا هیچ وقت محقق نخواهد شد .

کیفیت زندگی فردی و در راستای آن کیفیت زندگی شغلی نیز از آن مفاهیم است که در پارادایم برنده  - بازنده یک معنا دارد و در پارادایم برنده - برنده  معنایی دیگر .

در پارادایم برنده - بازنده ما کار می کنیم چون به درآمدش نیاز داریم . پس تمام سعیمان را می کنیم که کمتر کار کنیم . در این پارادایم ، ضرر و زیان سازمان ارتباطی به ما ندارد . کارفرما ما را جذب می کند چون می خواهد کارش راه بیفتد.

پس تمام سعی خود را می کند که کمتر حقوق بدهد . شرایط زندگی من هم به وی مربوط نیست . حال این قانون را می توانید به هر رابطه دو نفره ای تعمیم دهید .

اما در پارادایم برنده - برنده ما و سازمان از هم جدا نیستیم . من منافع سازمان را در راستای منافع خود می دانم و متقابلا سازمان هم به همین صورت عمل خواهد کرد . در همین پارادایم است که کیفیت زندگی شغلی متبلور گردیده است .

کیفیت زندگی شغلی در تعریفی که ریچارد دالتون ارائه نمود ، میزان توانایی اعضای سازمان در برآورده نمودن نیازهای مهم فردی خود در یک سازمان از طریق تجربه های خود می داند . همانگونه که می بینید در این تعریف هر کس وظیفه خود را دارد . سازمان موظف است کیفیت زندگی شغلی شما را فراهم کند و شما هم موظفید کیفیت خروجی شغلی خود اعم از بهره وری ، اثربخشی ، کارایی و ...  که نتیجه مستقیم آن رضایت مشتری (یک برنده دیگر) است را افزایش دهید .

با یکنگاه میفهمیم که در این پارادایم همه برندهاند : کارمند ، کارفرما ،  مشتری ، سهامدار ، تامین کننده ، جامعه و ...  

 

شما اینجا هستید: خانه کتابخانه الکترونیک آرشیو یادداشت سردبیر پارادایم برنده برنده