طراحی سایت
جمعه 4 اسفند 1396.
-
الجمعة 8 جماد ثاني 1439.
-
Feb 23 2018.
-

مدیریت کارآمد منابع انسانی

بستن


 

امیرحسین هاشمیان

 

مدیر مجله اینترنتی

 

Hossein. این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

سازمانها همواره به مواردی همچون پیشرفت، جلب مشتریان جدید، بهبود ساختار سازمانی و سیستمی و مواردی از این دست علاقه نشان داده اند . اما این سازمان ها در اغلب موارد از رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده باز مانده اند .

جدااز بحث زیرساختهای استراتژی که در اینشماره و در صفحههایبعد به آن پرداخته ایم و می بایست حتما مورد توجه صاحبان کسب و کار قرار گیرد ، امروزه مدیریت کارآمد منابع انسانی بعنوان یک پارامتر مهم و غیر قابل انکار در توسعه سازمانی مطرح می باشد .

یکی از اصول مهم مشتری مداری بر این مطلب تاکید دارد که "مشتری مداری همواره باید از جذب نیروی انسانی شروع شود" . علت آن هم اینست که همین نیروهای انسانی هستند که در تقابل با مشتریان ، رضایت یا عدم رضایت آنها را رقم می زنند .

جک ولش مدیرعامل پیشین جنرال الکتریک در این رابطه می گوید : "پيداكردن كاركنان مناسب و گماشتن آنان در شغل هاي مناسب بسيار مهمتر از پديدآوردن يك راهبرد است. من از نخستين روزكاري خود به اهميت پيـــدا كردن افراد شايسته پي بردم و هماكنون نیز دریافته ام كه تاچه حد كاميابي من به كساني كه استخدام كرده بودم بستگي دارد . اگر ما برترين كاركنان را در اختيار نداشتيم دامنه كار و كاميابي ما محدود مي گرديد . موجب همه اين موفقيت ها مردمان بزرگ و نه راهبردهاي بزرگ بود ."

با توجه به موارد بالا می توان به اهمیت و درصد بالای تاثیرگذاری منابع انسانی در یک سازمان پی برد . حال این سوال مطرح می شود  که چه باید کرد ؟

توجه به وضعیت منابع انسانی سازمان باید از همان ابتدای تصمیم برای جذب آغاز شده و پس از آن نیز در بخش نگهداشت ادامه یابد . مواردی همچون ، شرایط احراز ، استانداردهای آموزشی ، آزمون های گزینشی اعم از آزمون های مهارت ، هوش ، شخصیت و ... ، استفاده از کمیته جذب ، تحلیل دقیق نتایج آزمون ها به ویژه آزمون های هوش و شخصیت و انطباق آن با استانداردها با بهره گیری از کارشناسان روانشناسی، آموزشهای بدواستخدام و مواردی ازایندست میبایستحتما در جذب نیروی انسانی مورد توجه مدیران سازمان ها و به ویژه مدیران منابع انسانی قرار گیرد .

آموزش های بدو استخدام در سازمان های مختلف با توجه به شرایط و ارزش های حاکم بر آنها متفاوت می باشد . بعنوان مثال در سازمانی که انضباط در آن  بعنوان ارزش  مطرح است ،  آراستگی محیط کار (5S)  می تواند یکی از آموزش های بدو استخدام باشد و یا مواردی همچون ساختار سازمانی ، قوانین داخلی ، شرایط مستندات  و ...  نیز می بایست در بدو استخدام به کارکنان جدید در همه سازمان ها آموزش داده شود .

نکته  مهم و حائز اهمیت دیگر  بحث نگهداشت می باشد که  می توان آنرا در آموزش و مسائل انگیزشی خلاصه نمود . آموزش کارکنان هر سازمان می بایست با توجه به شرح شغل و انتظارهایی که از وی وجود دارد تعیین گردد . طبعا ما به التفاوت وضع موجود آموزشی فرد (که بخشی از آن در مراحل گزینشی مشخص می شود) ، از استانداردهای آموزشی تدوین شده شغل مربوطه ، نشانگر نیازهای آموزشی فرد جذب شده خواهد بود که ضروریست این مسئله مورد توجه ویژه مدیران منابع انسانی قرار گیرد .

نکته حائز اهمیت دیگر مسائل انگیزشی است . ارزشیابی عملکرد بعنوان یک ابزار مهم و قوی در این بخش مورد استفاده قرار می گیرد . استفاده درست از اطلاعات حاصل از ارزشیابی عملکرد کارکنان و بکارگیری آن در تشویق یا تنبیه به موقع ، ارتقاء جایگاه فرد ، انتخاب کارمند نمونه و ...  می تواند در نگهداشت نیروی انسانی موثر واقع شود . بدیهی است لازمه تحقق این موارد تعهد مدیریت سازمان به نتایج ارزشیابی ها خواهد بود .

شما اینجا هستید: خانه کتابخانه الکترونیک مدیریت منابع انسانی مدیریت کارآمد منابع انسانی