طراحی سایت
سه شنبه 30 آبان 1396.
-
الثلاثاء 3 ربيع أول 1439.
-
Nov 21 2017.
-

مطالب توصیه شده

رویکرد تازه به مصاحبه های استخدامی

بستن


 

وقتی که صحبت از مصاحبه های استخدامی به میان می آید، تصور غالب بر این است که همواره می بایست سوال از سوی کارفرما مطرح شود. در حالی که مصاحبه های استخدامی سنگ بنای همکاری دوطرفه و می بایست هر دو طرف (کارفرما و مصاحبه شونده) در آن ابهامات خود را با پرسش هایی برطرف نمایند.

مواردی که باید از سوی کارفرما مطرح شود ، موضوع این بحث نیست. در این یادداشت کوتاه می خواهیم مواردی را که باید مورد توجه مصاحبه شونده قرار گیرد را مطرح نماییم. متاسفانه در وضع رکودی بازار و اقتصاد، جویندگان یا شکارکنندگان کار به تطابق شرایط خود با نیاز‌ها و شرایط کارفرما بیشتر فکر می‌کنند. [1] . طبعا در این شرایط ، نگرانی ناشی از دست نیافتن به فرصت شغلی مانع از این خواهد شد که جویندگان کار سوال های لازم را از کارفرما بپرسند. آنهایی هم که سوالاتی را مطرح می کنند ، معمولا سوالاتی کم اهمیت را می‌پرسند که چندان در انتخاب شغلشان تاثیری ندارد.

سوالاتي اجتناب‌ناپذیر بعد از هر مصاحبه برای مصاحبه شوندگان پیش می‌آید و هنوز هم آنها به راحتی جوابی برای آنها نیافته‌اند. معمولا افراد آنقدر درگیر پیدا کردن جواب برای سوال‌هایی که در طول مصاحبه ممکن است از آنان پرسیده شود می‌شوند که یادشان می‌رود سوالاتی پیدا کنند و در مورد شرکت یا کارفرما بپرسند. [1] . این در حالی است که مصاحبه شونده با مطرح کردن سوال های هدفمند در طول مصاحبه (نه الزاما ابتدا یا انتهای مصاحبه) ، اینگونه به کارفرما القا خواهد کرد که در حال سبک و سنگین کردن شرایط این شغل و مقایسه با پیشنهاد‌های دیگر است (حال چه پیشنهاد دیگری وجود داشته باشد یا خیر). با اين رويكرد، مصاحبه شونده در موقعیت بهتری قرار خواهد گرفت. بنابراین مصاحبه شونده می‌تواند اظهارات خود را با پرسیدن سوالات عمیق و خردمندانه به پایان ببرد. با این کار او به جواب‌هایی که در انتخاب خود به آن نیاز دارد ، خواهد رسید که آیا این کار را قبول کند یا نه.

اگر بخواهیم حق پرسش را برای مصاحبه شونده محفوظ بدانیم (صرفنظر از مشکلات اقتصادی موجود که متاسفانه بدست آوردن شغل به هر قیمت را اولویت اول مصاحبه شونده ها قرار داده) ، باید مواردی (به شرح زیر) مورد توجه قرار گرفته و با استفاده از پرسش هایی شفاف گردد :

رویکرد کلی مدیریت ارشد در حوزه کاری مصاحبه شونده : آیا مدیریت ارشد به حوزه کاری مصاحبه شونده واقعا اعتقاد دارد و یا پاره ای الزامات قانونی و الزامات مشتری عامل جذب نیرو در این حوزه است ؟ متاسفانه بسیار مشاهده می شود مدیران ارشد سازمان ها بدون اعتقاد قلبی و تنها به دلایلی که ذکر شد اقدام به جذب نیرو می کنند. طبعا در این شرایط امکانات لازم برای موفقیت و اثربخشی نیروی انسانی جذب شده فراهم نمی شود و در نهایت این همکاری با ترک کار و یا استعفای نیروی انسانی قطع خواهد شد. لذا توصیه می شود افراد مصاحبه شونده با سوال هایی همچون " هدف شما از جذب نیرو در این حوزه چیست ؟ " و یا " از نیرویی که جذب می کنید چه انتظاری دارید؟ " به نیت واقعی کارفرما در جذب نیرو پی ببرند.

ساختار سازمان و میزان انطباق با خواست مصاحبه شونده : این بخش می تواند در راستای بخش قبل (رویکرد مدیریت ارشد) مورد ارزیابی قرار گیرد. در خیلی موارد اعتقاد واقعی مدیریت ارشد را از ساختار سازمان می توان متوجه شد. بعنوان مثال پیشبینی نشدن همه واحدهای مورد نیاز در ساختار می تواند حاکی از عدم اعتقاد مدیریت به ساختارمندی سازمان ، نگرش سیستمی ، تقسیم کار و... باشد. همچنین ممکن است واحدهایی در ساختار پیش بینی شده باشند، اما در عمل فردی در این جایگاه ها قرار نگرفته باشد و یا یک نفر در چند جایگاه در حال انجام وظیفه باشد. در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت که کارها بصورت تخصصی انجام شود. متاسفانه مدیریت ها بعلت صرفه جویی در هزینه اغلب به این روش رو می آورند و متوجه ضررهایی که در اثر عدم انجام تخصصی کارها بصورت پنهان به سازمان وارد می شود نیستند. چنانچه انجام کارها بصورت غیرتخصصی با اعتقادات فرد مصاحبه شونده سازگاری نداشته باشد، بهتر است وی قبل از آغاز همکاری با سازمان از آن اطلاع یابد. البته باید توجه داشت که این مورد می بایست به دقت ارزیابی شود و از همان ابتدا نمی توان سریع نتیجه گیری نمود. لذا توصیه می شود افراد مصاحبه شونده در صورت ورود به دوره آزمایشی و قبل از توافق قطعی این مورد را بررسی نمایند. به عبارت بهتر وضعیت ساختار طراحی شده با واقعیت در حال اجرا می بایست به دقت مقایسه شود.

شرایط عمومی سازمان در بازار رقابتی : قطعا یکی از مواردی که توجه به آن از سوی فرد مصاحبه شونده ضروری است ، وضعیت سازمان در بازار رقابتی است. به عبارت بهتر فرد مصاحبه شونده باید ارزیابی کند که آیا شرکتی که در حال ورود به آن است ، آینده ای دارد یا خیر ؟ خوشنامی شرکت در بازار ، وضعیت پرداخت به موقع حقوق کارکنان ، وضعیت صنف مورد نظر به لحاظ حمایت های دولتی ، رقبا و سایر موارد از این دست می بایست در این بخش مورد بررسی قرار گیرد.

سایر مواردی که توصیه شده از سوی مصاحبه شونده ها مورد توجه واقع شود :

دریافت نظر کارفرما پیرامون مهارت های لازم برای شغل مورد بحث : با مطرح کردن این سوال ، مصاحبه شونده میزان اشتراک نظر خود با کارفرما پیرامون مهارت های لازم و کلیدی مورد نیاز شغل را  ارزیابی خواهد کرد. همچنین مصاحبه شونده متوجه خواهد شد که چقدر چالش‌های درنظر گرفته شده برای این موقعیت شغلی از سوی کارفرما با آنچه خود انتظار داشته منطبق است.[1] .

دریافت نظر کارفرما پیرامون مسیرهای پیشرفت شغلی در شغل مورد بحث : با مطرح کردن این سوال ، کارفرما متوجه میزان علاقه مصاحبه شونده به پیشرفت در کار و رشد پابه پای شرکت خواهد شد. علاوه بر این ، مصاحبه شونده پیش از قبول شغل و آغاز به کار باید اطمینان یابد که یک مسیر و سیستم پشتیبانی برای تحقق پیشرفت شغلی در سازمان وجود دارد.

دریافت اطلاعات لازم پیرامون گروه های همکار در شغل مورد بحث : این یک سوال عالی برای خطاب قرار دادن شرکت است بدون اینکه صریح در رابطه با «فرهنگ» آن شرکت سوال شود. این سوال از نظر روانی یک سوال فوق‌العاده است، چراکه فرض این سوال بر آن است که مصاحبه شونده این کار را به‌دست خواهد آورد.[1] .

دریافت نظر کارفرما پیرامون معیار موفقیت شغلی : این سوال یک راه خوب برای نشان دادن آن است که مصاحبه شونده به دنبال موفقیت است. همچنین این سوال به مصاحبه شونده اطلاعات ارزشمندی در مورد انتظارات کارفرما از موفقیت شغلی وی و فرهنگ شرکت می‌دهد.

دریافت نظر کارفرما پیرامون پارامترهای مهارتی نیازمند تقویت در مصاحبه شونده (با توجه به مصاحبه صورت گرفته) : این یک سوال شجاعانه و توفانی است. هرکسی آنقدر با اعتماد به نفس نیست که چنین سوالی را بپرسد. این سوال ، مصاحبه شونده را در جایگاهی متفاوت در رقابت با سایرین قرار می‌دهد و مصاحبه شونده را برای مصاحبه‌گر یک فرد روشن فکر  نشان می‌دهد که مقید به پرکردن خلأ‌ها و کاستی‌های خود می باشد. همچنین این سوالی بسیار با ارزش است که برای مصاحبه بعدی نیز بسیار مفید خواهد بود.[1] .

برخی از مصاحبه شوندگان در مصاحبههای شغلی با طرح سوالاتی در مورد دستمزد، کارانه، ساعت تعطیلی و ساعت کاری و... سرسری رد می‌شوند. اما این فرصتی استثنایی برای مصاحبه شونده است برای گرفتن اطلاعاتی که نیاز دارد بداند. با توجه به موارد ذکر شده ، ریسک تغییر شغل و ورود به محل جدید به حداقل رسیده و سنگ بنای رضایت شغلی و رابطه برنده برنده بین کارفرما و کارمند گذاشته خواهد شد. بدیهی است در چنین شرایطی ریزش و گردش نیروی انسانی که  امروزه از عارضه های اغلب سازمان ها است، کاهش خواهد یافت.

 

[1]  - مار ، برنارد، مترجم : محمد علي محمدي. " مقاله سوالاتی متفاوت که بايد هنگام مصاحبه از کارفرما بپرسید "  

 

امیرحسین هاشمیان ، سردبیر مجله اینترنتی PQMS

 

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

 

 

IMAGE
داستان موفقیت امپراطوری کوکاکولا
جمعه, 08 مرداد 1395
جان پمبرتن مواد اولیه کوکاکولا را در یک کتری برنجی در حیاط پشتی خانه‌اش ترکیب کرد. دوست وی برای این محصول نام کوکاکولا را برگزید، وی خطاط بسیار خوبی بود و نام... ادامه مطلب...
IMAGE
میلیاردرها از قانون 168 پیروی می‌کنند
دوشنبه, 07 تیر 1395
  نویسنده: Bill Carmody مترجم: مریم رضایی منبع: INC یکی از دلایلی که به چاد کوپر، مشاور و تاجر موفق، بسیار علاقه‌مندم این است که او اغلب در مورد مسائل بدیهی، به یک نکته... ادامه مطلب...
IMAGE
پدیده توهم مفید بودن
جمعه, 04 تیر 1395
  مردی هر روز راس ساعتی معين به گوشه ميدان شهر میرفت و لحظاتی كلاهش را از سرش بر میداشت و به شدت تكان میداد. روزی پليس علت اين كار را از وی جويا شد.  گفت: با اين كار... ادامه مطلب...
IMAGE
برای هر چیزی دلیل بخواهید.
جمعه, 28 خرداد 1395
  سم، کارمند عادی یک شرکت کوچک است. روزی او به خاطر کارهای اضافه بسیار دیر به ایستگاه اتوبوس رسید. او بسیار خسته بود و مجبور بود بیست دقیقه برای اتوبوس بعدی منتظر... ادامه مطلب...
IMAGE
قانون پارکینسون چیست؟
شنبه, 08 خرداد 1395
  "چرا وقتی انجام پروژه‌ای را یک ساله تعریف می‌کنیم، در یک سال انجام می‌شود و اگر همان را ده ماه تعیین کنیم، در همان ده ماه انجام می‌شود؟ چرا وقتي براي انجام كاري يك... ادامه مطلب...
IMAGE
پوشیدن لباس‌های رنگی شانس داشتن اعتبار کاری را افزایش می‌دهد
جمعه, 28 اسفند 1394
   تحقیقاتی انگلیسی که توسط شرکت case station انجام شده به بررسی تأثیرات مد و شیوه لباس پوشیدن افراد بر شغل آنها می‌پردازد. سوال اصلی این تحقیقات این است: آیا کارمندانی که... ادامه مطلب...
IMAGE
قانون پناهگاه
جمعه, 07 اسفند 1394
    کوهنوردان کوههای آلپ با رسیدن به نیمه راه، در استراحتگاهی در آنجا استراحت میکنند. آنان اگر صبح زود کوهنوردی را شروع کنند، موقع ناهار به همان استراحتگاه میرسند.... ادامه مطلب...
IMAGE
"تعهد سازمانی" چگونه ایجاد می شود؟
جمعه, 27 آذر 1394
  یکی از دغدغه های مدیران،‌ ارتقاء سطح "تعهد سازمانی" کارکنان است. برای یک مدیر ،‌ این یک خبر بد است که فلان کارمند خوبش که در این شرکت تجربه اندوخته و مراحل آزمون و... ادامه مطلب...
IMAGE
مدل A.I.D.A چیست؟
جمعه, 06 آذر 1394
مدل AIDA مراحل ابتدایی و پایه‌ای فروش را تشریح می‌کند. چهار حرف AIDA از ابتدای چهار کلمه‌ی توجه، علاقه، اشتیاق و عمل (Attention, Interest, Desire, Act) گرفته شده است که فرآیند منطقی... ادامه مطلب...
IMAGE
قانون پل طلايي (به بیان تازه)
شنبه, 02 آبان 1394
در مذاکره مفهومی وجود دارد به نام «پل طلایی». این مفهوم که یک قانون خیلی قدیمی ‌چینی است، می‌گوید اگر دشمن به شما حمله کرد و از پلی بر روی رودخانه‌ای گذشت، پل پشت... ادامه مطلب...
IMAGE
معامله شوخی بردار نیست
چهارشنبه, 23 تیر 1395
    خواهر روحانی در کلاس مدرسه مقابل دانش ­آموزان نوجوان، ایستاده بود. او در حالی­که یک سکه یک دلاری نقره در دستش بود گفت: به دختر یا پسری که بتواند نام بزرگترین مردی... ادامه مطلب...
IMAGE
معنای لوگوی تویوتا چیست ؟
جمعه, 04 تیر 1395
  در نظر اول لوگوی شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن شبیه یک گاوچران است که کلاه بزرگی بر سر گذاشته است، اما در واقع این لوگو سه شکل بیضی است که قلب مشتری، قلب محصول و... ادامه مطلب...
IMAGE
خوب گوش دادن به مشتری، کلید نوآوری و بهبود
جمعه, 21 خرداد 1395
بخش پونتياك شركت خودروسازي جنرال موتورز شكايتي را از يك مشتري با اين مضمون دريافت كرد: «اين دومين باري است كه برايتان مينويسم و براي اين كه بار قبل پاسخي نداده ايد،... ادامه مطلب...
IMAGE
با مزایای مدیریت مشارکتی آشنا شوید
سه شنبه, 03 فروردين 1395
    مترجم: فریبا ولیزاده منبع: Switchandshift  مدیریت سازمانی در طول تاریخ مسیری یکطرفه را طی کرده که براساس آن یک فرد هدایت گروهی را برعهده داشته است. با تکامل هرچه بیشتر... ادامه مطلب...
IMAGE
هدف در زندگی عمر را طولانی می کند.
جمعه, 28 اسفند 1394
  جدیدترین مطالعات محققان نشان میدهد، انتخاب هدف در زندگی و تلاش برای دستیابی به آن، احتمال مرگ زودرس و بیماریهای قلبی- عروقی را کاهش میدهد. مطالعات محققان آمریکایی... ادامه مطلب...
IMAGE
تکنیک 5 چرا
جمعه, 07 اسفند 1394
  ساکیچی تویودا یکی از پیشگامان انقلاب صنعتی در ژاپن است که "تکنیک 5 چرا" را در سال 1930 ابداع نمود. او از صاحبان صنایع، مخترع و بنیانگذار شرکت تویوتا به شمار میرود.... ادامه مطلب...
IMAGE
اصل ۹۰ به ۱۰ چیست؟
جمعه, 15 آبان 1394
این اصل می تواند زندگی شما را متحول نماید، پس با دقت بخوانید...  این اصل می‌گوید،۱۰ درصد زندگی خارج از کنترل، ولی ۹۰ درصد آن تحت کنترل ماست و خوب یا بد بودن آن به عکس... ادامه مطلب...
IMAGE
تلقین و قوانین سه گانه کوئه
سه شنبه, 28 مهر 1394
کاشف تلقین به خود، دانشمندی فرانسوی به نام امیل کوئه است. او قدرت تلقین را کشف کرد. داستان کشف تلقین : یک روز پسر 13 ساله او دیر از خواب بیدار می شود و بدین جهت مورد... ادامه مطلب...
IMAGE
دخالت های نادرست مدیران : داستان انگشت شکسته
جمعه, 24 مهر 1394
یک روز مریضی با حالتی درمانده نزد طبیب رفت و به او گفت که بیماری عجیبی به جانش افتاده و هر جای بدنش را که فشار می‌دهد دردی عظیم و جانکاه او را فرا می‌گیرد و این درد... ادامه مطلب...
IMAGE
دو حقیقت مهم در مذاکره موفق
دوشنبه, 20 مهر 1394
اصول و فنون مذاکراتی اغلب در پی شناسایی منافع مشترک و جستجو برای پی بردن به زمینه های مشترک میان طرفین مذاکره است. با این حال گاهی سهواً مواردی میان مذاکره کنندگان... ادامه مطلب...

مدیران بخوانند ...

شما اینجا هستید: خانه سرمقاله رویکرد تازه به مصاحبه های استخدامی

نظر شما درباره محتوای سایت

ضعیف - 11.1%
متوسط - 33.3%
خوب - 55.6%

Total votes: 18
The voting for this poll has ended

آمار بازدیدکنندگان

امروز
دیروز
هفته جاری
هفته گذشته
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
304
888
1632
2556955
11798
18771
2562125
آی‌پی شما: 54.167.253.186
امروز: سه شنبه، 30 آبان 1396